SAMURAI-KLASSIKERE
Kenji Misumi og Kazuo Moris legendariske samuraitrilogi i nyrestaurert utgave
En mørk samuraisaga fra filmhistoriens mestere
Samuraifilmen – eller chanbara som sjangeren kalles på japansk – representerer noe av det ypperste innen japansk filmkunst. I hendene på dyktige regissører blir disse fortellingene om sverdsvingende krigere langt mer enn actionunderholdning: de blir estetiske og moralsk komplekse dramaer som speiler samtidens problemstillinger gjennom historiske kulisser.
I 1913 begynte forfatteren Kaizan Nakazato å publisere sin monumentale roman Daibosatsu Toge (Daibosatsu Pass) som føljetong i avisen. Historien om den umoralske og frykkinngytende samuraien Ryonosuke Tsukue ble en umiddelbar sensasjon, og utvidet seg til over 40 bind – en av den moderne japanske litteraturens største epos.
Sentralt i fortellingen står Tsukue, en antihelt av de sjeldne: en mesterlig sverdfekter uten moral eller samvittighet, hvis uortodokse kampstil gjør ham både fryktet og forhatt. Hans vei gjennom Tokugawa-periodens Japan (1603-1868) blir en dyster utforskning av makt, vold og menneskets mørkeste impulser.
Siden 1935 har historien fascinert filmskapere, men det var først med Kenji Misumis legendariske Daibosatsu-trilogi fra 1960-61 at den fant sin definitive filmiske form. Misumi, en av Daiei Studios mest respekterte regissører, var kjent for sin visuelt slående stil og innovative bruk av kameravinkler i actionsekvenser. Sammen med den erfarne veteranen Kazuo Mori skapte han en trilogi som kombinerer brutal realisme med poetisk skjønnhet.
Som et supplement til trilogien viser vi også Misumis Kiru fra 1962 – et verk som fungerer som en fascinerende epilog til Daibosatsu-trilogi. Her fortsetter Misumi sin utforskning av den eksistensielt plaget samuraien, og viser den stilistiske og tematiske modenheten som gjorde ham til en av sjangerens fremste mestere.
Takket være Japan Foundation og den japanske ambassaden kan vi nå vise disse mesterverkene i nyrestaurerte versjoner – en sjelden mulighet til å oppleve japansk filmkunst på sitt mest kompromissløse og visuelt betagende.






